art. 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Ekstraliga składa się z 8 drużyn. W rozgrywkach biorą udział drużyny, które posiadają licencję na sezon przyznaną przez Radę Ligi.
- Rozgrywki Ekstraligi prowadzone są według terminarza ustalonego przez Radę Ligi. Terminarz składa się z rund ponumerowanych od 1 do 14.
- W terminarzu rozgrywek gospodarze meczów podani są na pierwszym miejscu (po lewej stronie).
art. 2. DRUŻYNA
- Każda drużyna Ekstraligi musi składać się minimum z 4, a maksymalnie 15 zawodników.
- Drużyna, która rozgrywa mecz na własnym torze jest organizatorem i gospodarzem meczu.
- Drużyna, która rozgrywa mecz na torze przeciwnika jest gościem meczu.
- Kapitanem drużyny zostaje zawodnik, który zgłosił drużynę do ligi lub został wybrany przez zawodników ze swojej drużyny.
- Kapitan drużyny musi mieć swojego zastępcę.
- Kapitan wybiera skład swojej drużyny na mecz ligowy. Skład drużyny stanowi czterech zawodników podstawowych + dwóch rezerwowych.
- Kapitan dokonuje zmian w składzie drużyny.
- Kapitan może wyrzucić z drużyny zawodnika, który nie wywiązuje się z kontraktu tzn. rzadko pojawia się na meczach i treningach, jest z nim utrudniony kontakt lub jego całkowity brak oraz nie zachowuje zasad kultury osobistej m.in. wyzwiska itp .
- Zawodnik, który zostanie usunięty z drużyny przez kapitana, ma prawo do znalezienia sobie nowej drużyny z 1 lidze, ale jego wybór musi być zatwierdzony przez Radę Ligi.
- Zawodnik nie może zmieniać barw klubowych w trakcie sezonu.
- Kapitan drużyny gospodarzy (ew. zleca osobie ze swojej drużyny) ma za zadanie zapisywać w trakcie meczu:
- punkty wszystkich zawodników
- wyniki biegów
- wynik spotkania po danej ilości biegów
- Kapitan drużyny gospodarzy wszystkie problemy z wypełnieniem programu meczowego zgłasza do wyznaczonej osoby z Rady Ligi.
- Drużyna może wystartować w lidze bez kapitana ale musi mieć swojego opiekuna czyli gracza z innej drużyny (opiekun przejmuje obowiązki kapitana do momentu aż w drużynie pojawi się odpowiednia osoba)
art. 3. TERMIN MECZU
- Wszystkie spotkania odbywają się przez tydzień (od wtorku do poniedziałku) – dopuszcza się mecze w sobotę i niedzielę, po obustronnym ustaleniu przez kapitanów drużyn. Istnieje również możliwość przełożenia spotkania na inną godzinę lub termin, także po obustronnej akceptacji. Maksymalny termin na rozegranie meczu, to 7 dni od zakończenia 7 kolejki.
- Jeżeli obie drużyny nie ustalą meczu, a co za tym idzie, nie rozegrają meczu w obowiązującym terminie, sprawa trafia do Rady Ligi,a a rozpatruje indywidualnie każdy przypadek.
- Gospodarze do niedzieli do godziny 24:00 zobowiązani są podać dwa terminy rozegrania meczu. Terminy podajemy na stronie naszej ligi ( www.ligi-żużlowe.pl ) w komentarzu pod postem dotyczącym danej kolejki lub umawiają się z drużyną gospodarzy a termin podają w terminarzu rozgrywek ( przy swoim meczu) lub zgłaszają do Rady Ligi .
- Goście odpowiadają na podane terminy w poniedziałek do godziny 22:00. Zobowiązani są wybrać jeden z podanych przez gospodarzy terminów.
- W przypadku, gdy gospodarze nie podadzą terminów rozegrania meczu, drużyna gości zgłasza fakt do Rady Ligi, a ta prolonguje termin rozegrania meczu do 7 kolejki.
- W przypadku, gdy goście nie potwierdzą terminów rozegrania meczu, drużyna gospodarzy zgłasza fakt do Rady Ligi, a ta prolonguje termin rozegrania meczu do 7 kolejki. .
- Ustalone inne terminy jak i informacje o meczu podajemy na stronie lub w terminarzu lub do wiadomości Rady Ligi.
art. 4. ROZGRYWKA
- Gospodarz jako pierwszy podaje skład drużyny bezpośrednio przed meczem.
- Serwer zakłada/stawia dwóch zawodników gospodarzy.
- W każdym biegu startuje 4 zawodników (z wyjątkiem niepełnego składu drużyny oraz wykluczonych ze startu w danym biegu).
- Mecz ligowy składa się z 14 biegów zasadniczych i jednego biegu nominowanego (15).
- Zawody mogą być rozegrane tylko wówczas, gdy o godzinie rozpoczęcie zawodów, w każdej z drużyn jest obecnych i uprawnionych do startu na TS, co najmniej 2 zawodników.
- W przypadku braku wystarczającej ilości zawodników czas oczekiwania na nieobecnych to 15 minut. Czas ten liczy się od momentu zatwierdzonej godziny meczu. Jeśli sytuacja z brakiem zawodników po upływie 15 minut się nie zmieni, kapitan drużyny, w której obsada zawodników była zgodna z regulaminem powiadamia Radę Ligi i może opuścić TS.
- W zaistniałej sytuacji z pkt. 6, istnieje możliwość przełożenia meczu na inny termin warunkiem pojawienia się kapitana lub zastępcy na TS w godzinie meczu. Wtedy mecz może być przełożony tylko raz (dla każdej z drużyn). Gdy sytuacja się powtórzy sprawa będzie badana przez Radę Ligi w wyniku czego po 7 kolejce może zostać ogłoszony walkower.
- Każdy z zawodników przed swoim pierwszym biegiem meczowym ma prawo do jednego wyścigu próbnego.
- Na starcie każdego biegu ustawiamy się na przemian (gospodarz, gość, gospodarz, gość i odwrotnie – według programu zawodów).
- Nie ma możliwości zamiany pól startowych – jedziemy zgodnie z programem.
- Gospodarze jako zespół uprzywilejowany, mają prawo przed każdym biegiem do wyboru zawodnika z listy w grze (Hancock… – Jonsson).
- Drużyna gospodarzy występuje w meczu z numerami: 9, 10, 11, 12 oraz 13, 14 – zawodnicy rezerwowi.
- Drużyna gości występuje w meczu z numerami: 1, 2, 3, 4 oraz 5, 6 – zawodnicy rezerwowi.
- Każda z drużyn podczas meczu, ma prawo do jednej przerwy dwuminutowej – kapitan zgłasza ten fakt drużynie przeciwnej.
- Podczas rozgrywania biegu, staramy się zachować ciszę – nie utrudniamy rozgrywki innym a w razie potrzeby przechodzimy na kanał TS z nr danego biegu na którym podczas biegu obowiązuje bezwzględna cisza.
- Zawodnicy, którzy biorą udział w meczu muszą być na serwerze TeamSpeak. Nieobecny gracz naTS nie bierze udziału w zawodach.
- Zawodnik rezerwowy podany do programu nie musi być obecny od początku mecz, ale gdy kapitan wprowadza go do biegu musi być na TS.
- Zawodnik startujący z numerami: 1,2,3,4 lub 9,10,11,12 może startować 12 razy w meczu a zawodnicy z numerami: 5,6 oraz 13,14 – 7 razy.
- zawodnik z numerem 1,2,3,4 lub 9,10,11,12 – startują 7 razy + RT (rezerwa taktyczna) + 1 bieg nominowany + 3 biegi Z/Z (zastępstwo zawodnika)
- zawodnik z numerem 5,6 lub 13,14 mogą zastępować graczy 5 razy + RT (rezerwa taktyczna) + 1 bieg nominowany.
- Rezerwa taktyczna jest możliwy tylko wtedy gdy dana drużyna przegrywa różnicą 6 punktów.
- Mecze odbywają się według programu zawodów 4vs4 + 2 rezerwowi przygotowanego przez Greg, PARO, Kristofix.
art. 5. SERWERY
- Serwer zakładają gospodarze.
- Zawodnik gospodarzy zaprasza pozostałych na serwer lub pomagają mu w tym inni gracze.
- W przypadku jakichkolwiek uzasadnionych problemów z serwerem, istnieje możliwość założenia serwera przez drugiego gracza gospodarzy uczestniczącego w danym biegu.
- W przypadku celowego naruszenia sportowej rywalizacji czyli np. “lagów” (związanych np. z odtwarzaniem transmisji meczu, czy też umyślnymi czynnikami) – Rada Ligi podejmie stosowne sankcje karne w stosunku do winnego tej sytuacji. Każdą sporną sytuację, należy zgłaszać niezwłocznie po zakończonym meczu, maksymalnie w ciągu kolejnych 24 godzin, do przedstawiciela Rady Ligi.
art. 6. PUNKTY
- O zwycięstwie decyduje najlepszy czas danego biegu (tzw TABELKA wyświetlana na podsumowaniu biegu).
- Za biegowe zwycięstwo zawodnik otrzymuje kolejno: 1 miejsce – 3 pkt., 2 miejsce – 2 pkt., 3 miejsce – 1 pkt., 4 miejsce – 0 pkt.
- Jeżeli zawodnicy uzyskają ten sam czas w danym biegu otrzymują następujące punkty:
- dwóch pierwszych zawodników z takim samym czasem – po 3 pkt.
- trzech pierwszych zawodników z takim samym czasem (w tym jeden z przeciwnej drużyny) – po 3 pkt. Czwarty zawodnik bez zmian – 0 pkt. Wynik biegu – 6:3.
- czterech pierwszych zawodników z takim samym czasem – po 3 pkt. Wynik biegu – 6:6.
- dwóch zawodników którzy zajęli drugie miejsce z takim samym czasem – po 2 pkt.
- trzech zawodników którzy zajęli drugie miejsce z takim samym czasem – po 2 pkt. Wynik biegu- 5:4.
- dwóch zawodników którzy zajęli trzecie miejsce z takim samym czasem – po 1 pkt.
- System punktacji meczowej:
- przegrana – 0 pkt.
- remis – 1 pkt.
- wygrana – 2 pkt.
- wygrana w dwumeczu – 1 pkt (punkt bonusowy)
- Drużyna wygrywająca mecz walkowerem otrzymuje 2 punkty meczowe i 40 małych dodatnich punktów biegowych. Drużyna przegrywająca mecz walkowerem otrzymuje – punktów meczowych i 40 małych ujemnych punktów biegowych.
art. 7. TABELA
- Rozgrywki Ekstraligi kończą się po zakończeniu wszystkich 14 rund.
- Tabela Ekstraligi uwzględnia wszystkie 8 drużyn w kolejności od najlepszej do najgorszej – biorąc pod uwagę punkty meczowe.
- W przypadku równej ilości punktów meczowych dwóch lub większej ilości drużyn, o kolejności w tabeli decydują zdobyte małe punkty meczowe, a w przy ich równości zdobyte punkty biegowe w meczach pomiędzy drużynami z równymi sumami punktów. Jeżeli w tym przypadku zachodzi równość punktów meczowych i biegowych o pozycji w tabeli decyduje suma punktów biegowych ze wszystkich meczów.
- Drużyna, która po 14 rundach będzie zajmować pierwsze miejsce w tabeli – zostaje mistrzem Ekstraligi ze złotym medalem. Drużyna, która zajmie drugie miejsce – zostaje vice mistrzem Ekstraligi ze srebrnym medalem. Drużyna z trzeciego miejsca – zostaje brązowym medalistą.
art.8. WYKLUCZENIA
- Wykluczony z biegu zostaje zawodnik który bierze udział w jakiejkolwiek kolizji czy sytuacji spornej na torze i komputerowy sędzia, uzna go za sprawcę całego zajścia!!!!!!!!!!!!!!!
- Wykluczony z biegu zostaje zawodnik, który w czasie trwania biegu zjedzie na trawę (wyjątek stanowi sytuacja gdy zawodnik zjedzie na trawę w pierwszym łuku i bieg zostanie przerwany – wtedy zawodnik dostaje ostrzeżenie w danym biegu).
- Wykluczony z zawodów zostaje zawodnik którego nick na TS nie jest taki sam jak nick na Steam a jego punkty z meczu zostają anulowane jako zawodnika nieuprawnionego do meczu oraz otrzymuje jednodniowego BAN-a na TS.
- Wykluczony z biegu zostaje zawodnik, który w czasie trwania biegu upadnie na tor (u/w).
- Wykluczony z biegu zostaje zawodnik, który przed startem dotknie taśmy (T).
- Jeżeli więcej niż jeden zawodnik podczas startu dotknie taśmy, to są oni ukarani ostrzeżeniem taśmowym(!) na czas całych zawodów i mogą przystąpić do powtórki biegu.
- Jeżeli sytuacja, w której więcej niż jeden zawodnik dotknie taśmy się powtórzy, zawodnicy, którzy już wcześniej otrzymali ostrzeżenie taśmowe(!) zostają wykluczeni z biegu za dotknięcie taśmy (T).
- Jeżeli w trakcie biegu jeden lub dwóch zawodników zostanie wyrzucony lub opuści serwer , bieg uważa się za nieodbyty, a nieobecnym zawodnikom zapisujemy wykluczenie.***xxx
- Jeżeli w trakcie biegu zostanie wyrzuconych trzech zawodników, bieg uważa się za nieodbyty. W takim przypadku, zarządzana jest natychmiast powtórka na serwerze innego gracza.
- W przypadku wyłączenia serwera (umyślnego bądź nie) przez zawodnika, który założył ten serwer bieg zostaje powtórzony w trzyosobowym zestawieniu, bez udziału gospodarza serwera, z którym to był problem. Bieg rozgrywany zostaje na serwerze innego gracza.
- W przypadku wyrzucenia zawodnika z serwera przed rozpoczęciem biegu, należy na niego poczekać do 3 min. Czas od momentu wyrzucenia tego zawodnika mierzą pozostali gracze z tego biegu.
- Po przekroczeniu 3 min. zawodnik nieobecny może zostać zastąpiony przez innego gracza z numerami odpowiednio 5,6 lub 13,14, a w przypadku 6-cio punktowej( lub większej) przewagi drużyny przeciwnej można zastosować R/T wg zasad z art.9 pkt 2.
- W przypadku, gdy podczas biegu zostaną wykluczeniu obaj zawodnicy tej samej drużyny, gracze wykluczeni mogą zdecydować o przerwaniu biegu i natychmiastowym zaliczeniu punktów drużynie przeciwnej (zawodnicy nie muszą dojeżdżać do mety).
- Jeśli w danym biegu zostanie wykluczony więcej niż 1 zawodnik, to po zakończeniu biegu wszyscy wykluczeni (zarówno wykluczeni za zdarzenia torowe -W- jak i taśmę-T-) rozgrywają bieg dodatkowy (barażowy) o brakujące punkty (trzech zawodników – punkty 2,1,0; dwóch zawodników – walczy o 1 pkt). Bieg barażowy zostaje zaliczony po przejechaniu 0,5 okrążenia( gdy na torze pozostanie tylko jeden zawodnik) a punkty przyznawane są wg zajmowanych aktualnie pozycji.
- Jeżeli w wyniku wykluczenia zawodnika trzeciego lub czwartego bieg został przerwany podczas ostatniego okrążenia i drużyny nie są w stanie ustalić kto zajmował którą pozycję, to należy odbyć dodatkowy bieg między dwoma lub trzema zawodnikami, których spór punktowy dotyczy. ( przykład: Hancock i Hampel vs Doyle i Pedersen (spór dotyczy Hampela i Doyle’a) upada Pedersen. Hancock otrzymuje 3 pkt, a Hampel i Doyle jadą bieg dodatkowy, którego zwycięzca otrzymuje 2 pkt a przegrany 1 pkt. itd)
art. 9. REZERWA I ZMIANY
- Podczas zawodów można użyć następujące rodzaje rezerw:
- rezerwa zwykła (R/Z), którą stanowią zawodnicy rezerwowi z numerami 5,6 lub 13,14. Można jej użyć w biegach od 1 do 15. Zawodnik z rezerwy zwykłej, może wystąpić w maksymalnie 7 wyścigach.
- rezerwa taktyczna (R/T) – można ją stosować w biegach 1-15. Uprawnieni są wszyscy zawodnicy zgłoszeni do meczu. Rezerwy tej można użyć tylko wtedy, gdy drużyna przegrywa różnicą co najmniej 6 punktów biegowych. Każdy gracz może pojechać tylko raz jako rezerwa taktyczna. Nie można stosować rezerwy za zawodnika wykluczonego, nieobecnego podczas rozgrywki czy też za samego siebie.
- zastępstwo zawodnika (Z/Z) – można ją zastosować za jednego gracza z dwóch graczy podanych przez kapitana (2 zawodników z najwyższą średnią biegową z poprzedniego sezonu.) Rezerwa ta polega na tym, że gdy jeden z dwóch zawodników podanych przez kapitana nie może pojawić się na meczu mogą jechać za niego pozostali zawodnicy z drużyny nawet rezerwowi. Rezerwą tą możemy zastąpić zawodnika maksymalnie 7 razy.
art. 10. POWTÓRKA BIEGU / BŁĘDY W GRZE
- Ze względu na błędy w grze, powtórzenie biegu możliwe jest w trzech przypadkach:
- automatycznie przed zapaleniem zielonego światła, zawodnik wjeżdża w taśmę (jeśli inny zawodnik sam wcześniej się nie wykluczył – startujemy w 4).
- w okienku gry, pokazuje się tabelka, w której dwóch lub trzech zawodników ma -1, a kolejni zawodnicy przypisane wykluczenie. Bieg taki natychmiast powtarzamy, oczywiście bez zawodnika wykluczonego.
- w przypadku, gdy na pierwszym łuku wszyscy zawodnicy zostaną wykluczeni.
art. 11. WYCOFANIE I REZYGNACJA Z ROZGRYWEK
- W przypadku wycofania się lub wykluczenia klubu z rozgrywek, rozegrane mecze przez drużynę wycofaną uznaje się za odbyte. Tabelę koryguje się po zakończeniu sezonu zasadniczego, dodając punkty meczowe(2pkt za każdy mecz nieodbyty) i biegowe (40pkt) drużynom poszkodowanym oraz odejmując punkty biegowe (40 pkt) drużynie wykluczonej(wycofanej) .
- Przegranie trzech meczów walkowerem powoduje wykluczenie drużyny z rozgrywek a kapitan zawieszony zostaje na dwa sezony w prawach prowadzenia drużyn.
- Zawodnicy z wycofanej drużyny mogą zmienić klub w danym sezonie wyłącznie na drużynę z niższej klasy rozgrywkowej!!!
art. 12. REGULAMINOWY SPRZĘT
- Każdy uczestnik zobowiązany jest mieć zainstalowany program TeamSpeak 3 oraz posiadać sprawny mikrofon z słuchawkami.
- Zawodnicy, którzy nie stosują się do punktu 1 nie są dopuszczeni do meczu.
art. 13. SYSTEM ANTI-CHEAT
- Każdy zawodnik jest zobowiązany do zapisywania screenów sprzed startu każdego biegu w celu weryfikacji przejrzystości biegu.
- Screena (zrzut ekranu) wykonuje się gdy gra umożliwia graczom wybieranie ustawień motoru przed biegiem (po wyborze zawodników i kasków).
- Screeny wysyłamy na adres e-mail: chris.szczerbinski@gmail.com lub jakubparlej@gmail.com
- Jesteśmy świadomi tego, że niektórzy zawodnicy mogą nie chcieć pokazywać swoich ustawień motoru, wobec tego dwa górne paski, które odpowiadają za ciśnienie opon i za przełożenie zębatki mogą zostać ukryte prostokątem w gimpie / paincie tak, aby inne parametry nie były zasłonięte. Pozostałe elementy gry (maksymalne obroty silnika i moment obrotowy oraz zawodnicy i kolory kasków w prawych górnym rogu) mają być widoczne!!)
- Kontrole Anti-Cheat będą odbywać się na życzenie kapitana drużyny przeciwnej i/lub wyrywkowo sprawdzane przez neutralnych sędziów zawodów, do których dochodzi danego dnia.
- Zawodników sprawdzanych w systemie Anti-Cheat należy podać (kapitan lub sędzia) do 14-go biegu zawodów w formie tekstowej na TeamSpeak.
- Sprawdzanych może być maksymalnie dwóch zawodników z drużyny (dla szybkości weryfikacji)
- Lista sędziów dostępna na TS (Ikonka „S”) i powyższym regulaminie na stronie internetowej ligi.
- Jeżeli zawodnik nie jest w stanie dostarczyć regulaminowych zdjęć po ukończeniu meczu (bo ich nie zrobił lub z innej przyczyny) to jego każdy bieg nieudokumentowany jest zweryfikowany jako “zawodnik niezdolny do jazdy”, wobec czego otrzymuje on wykluczenie (w). Punkty pozostałych zawodników są niezmienne.
- Próba obróbki zdjęć weryfikacyjnych będzie uznana za wykluczenie zawodnika. który takiej obróbki się podjął oraz skutkuje natychmiastowym banem o długości którego zadecyduje Komisja Ligi.
- Podczas notorycznego braku posiadania screenów gracz zostanie ukarany banem o długości którego zadecyduje Komisja Ligi.
- Przykład prawidłowego screena weryfikacyjnego:
JEST TO NOWA REGUŁA (od sezonu 8). W RAZIE NIEJASNOŚCI ZAPRASZAMY DO PYTAŃ DO SĘDZIÓW/ADMINÓW!
art. 14. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Nakazy i zakazy:
- kategorycznie zabrania się reklamowania innych stron internetowych.
- nie używamy wulgaryzmów!!!
- okazujemy pełen szacunek dla innych osób
- wszystkie sporne sytuacje staramy się rozstrzygnąć we własnym gronie
- wszystkie nierozstrzygnięte sporne sytuacje będą rozpatrywane przez Radę Ligi.
- Termin dla Rady Ligi na rozstrzygnięcie wszystkich sytuacji to maksymalnie 4 dni.
- Za złamanie reguł zawartych w regulaminie Ekstraligi na sezon 9 grozi ostrzeżeniem i otrzymaniem rangi „żółta kartka” na okres trwania sezonu, a permanentne niestosowanie się do ww zasad ban-em i wyrzuceniem z LŻ (nawet dożywotnim)
Zapoznając się z regulaminem RL spodziewamy się sportowej rywalizacji, a do tego potrzebny jest zdrowy rozsądek.
Założeniem ligi jest rozegranie jak największej liczby meczy, a nie wygrywanie walkowerami,które przyczyniają się tylko do upadku ligi .
ŻYCZYMY WSZYSTKIM UCZESTNIKOM WIELU SUKCESÓW, A PRZEDE WSZYSTKIM DOBREJ ZABAWY!!!!!!!